Poate că nu v-aţi gândit niciodată la acest lucru, dar pe un nivel sau
altul suntem cu toţii maeştri.
Suntem maeştri pentru că avem puterea de a crea şi de a ne conduce
propriile vieţi aşa cum dorim.
La fel cum civilizaţiile şi religiile lumii îşi creează mitologii
incredibile, noi ne creăm propriile noastre mitologii, populate cu eroi
pozitivi şi negativi, cu îngeri şi demoni, cu regi şi cerşetori. Noi creăm în
mintea noastră o întreagă populaţie, inclusiv diferite personalități ale noastre,
după care ne folosim de o imagine sau alta, în funcţie de circumstanţele în
care ne aflăm. Devenim astfel adevăraţi artişti dramatici, proiectând în
exterior diferite imagini ale noastre şi controlând cine şi ce dorim să fim.
Atunci când ne întâlnim cu alte persoane, le clasificăm imediat, atribuindu-le
un rol sau altul în viaţa noastră. Creăm astfel o imagine a lor, în funcţie de
rolul pe care li-l atribuim. Iar acest proces se repetă cu absolut toate persoanele din jurul nostru.
Noi avem puterea de a crea. Această putere este atât de mare, încât tot
ceea ce credem se transformă pentru noi în realitate. Noi ne creăm pe noi
înşine şi devenim cei care credem că suntem. Suntem ceea ce suntem pentru că
asta credem noi despre noi înşine.
Întreaga noastră realitate este în întregime creată de noi înşine. Aceeaşi
putere o au însă şi ceilalţi oameni.
Singura diferenţă dintre noi şi o altă persoană constă în felul în care
folosim această putere, în destinaţia pe care o dăm puterii noastre creatoare.
Chiar dacă semănăm cu unii sau cu alţii, nu există totuşi nimeni în întreaga
lume care să îşi trăiască viaţa exact la fel ca noi.
În acest fel, noi jucăm de-a lungul întregii vieţi un anumit rol, pe care
am ajuns să-l jucăm atât de bine încât am devenit maestrul propriei noastre
realităţi. Ajungem astfel să ne controlăm personalitatea, convingerile, fiecare
acţiune, fiecare reacţie a noastră. După ce am practicat ani de zile, am ajuns
maeştrii propriei noastre lumi subiective, a propriei noastre realităţi. Dacă veţi ajunge să înțelegeți că
fiecare om este propriul său maestru, veţi înţelege şi tipul de control pe care
îl exercitaţi personal.
De pildă, atunci când suntem copii şi cineva ne creează probleme, noi ne
supărăm pe el sau pe ea.
Într-un fel sau altul, mânia noastră face că problema să dispară (cel mai
adesea în subconştient); în acest fel, noi atingem rezultatul dorit (problema a
dispărut).
Când situaţia se repetă, noi ştim deja cum trebuie să reacţionăm - prin
mânie - pentru că problema să dispară. Şi astfel, noi continuăm să practicăm
arta mâniei, până când devenim adevăraţi maeştri ai ei.
În mod similar, noi învăţăm să devenim maeştri ai geloziei, ai tristeţii,
ai lipsei de încredere în sine.
Toată drama noastră existenţială, toate suferinţele noastre, se învaţă prin
practică. Noi facem un legământ cu noi înşine şi continuăm să practicăm acest
legământ până când atingem un control absolut asupra lui. Felul în care gândim,
în care simţim şi în care acţionăm devin atât de rutiniere încât nu mai avem
nevoie să fim atenţi la ceea ce facem. Comportamentul nostru a devenit un
tipar, o reacţie de acelaşi fel la stimulii exteriori.
Ca să devenim maeştri ai iubirii, noi trebuie să practicăm arta de a iubi.
La fel ca şi orice altă manifestare, arta relaţiilor interumane se învaţă prin
practică, iar cei care practică suficient de mult pot atinge un control perfect
asupra ei. Aşadar, controlul unei relaţii de cuplu sau de prietenie ţine de
acţiune, nu de cunoaştere sau de teoretizare. Totul este legat de acţiune.
Evident, pentru a intra într-o acţiune este necesar să dispunem de o anumită
cunoaştere, sau cel puțin de conştientizarea felului în care funcţionează
oamenii.
Imaginaţi-vă că trăiţi pe o planetă ai cărei locuitori suferă de o boală de
piele. Timp de două sau de trei mii de ani, locuitorii acestei planete au
suferit cu toţii de aceeaşi boală: corpurile lor sunt acoperite de răni
infectate, care dor dacă sunt atinse. Evident, după atâta vreme ei au ajuns să
creadă că aceasta este fiziologia normală a pielii. Chiar şi cărţile lor
medicale descriu această boală ca fiind starea normală a pielii.
Când oamenii se nasc, pielea lor este sănătoasă, dar în trei-patru ani
încep să apară primele răni. Când copilul atinge vârsta adolescenţei, trupul lui este deja
complet acoperit cu răni.
Cum credeţi că vor acţiona aceşti oameni unii faţă de ceilalţi? Pentru a
stabili o legătură cu alte persoane, ei vor trebui să-şi protejeze cu cea mai
mare atenţie rănile. Ei nu vor atinge niciodată pe nimeni, căci atingerea este
foarte dureroasă pentru ei. Dacă cineva atinge din greşeală pielea altei
persoane, aceasta va simţi o asemenea durere încât se va înfuria imediat şi se
va răzbuna atingând la rândul ei pielea primeia. Chiar şi așa, instinctul de a
iubi este atât de puternic încât toată lumea va fi dispusă să plătească un preţ
ridicat numai pentru a intra în relaţii cu alte persoane.
Imaginaţi-vă acum că într-o bună zi se petrece un miracol: vă treziţi
complet vindecat. Pe trupul dumneavoastră nu mai există răni, iar atingerea nu
mai este dureroasă pentru dumneavoastră. Mai mult, dacă cineva vă atinge pielea
sănătoasă, senzaţia este minunată, căci pielea a fost special creată pentru
atingere. Vă puteţi imagina cu o piele sănătoasă într-o lume în care toţi
ceilalţi suferă de o boală îngrozitoare a pielii? Dumneavoastră nu-i puteţi
atinge pe cei din jur, căci acest lucru le provoacă dureri, şi nimeni nu
îndrăzneşte să vă atingă, pornind de la premisa că acest lucru v-ar provoca
aceleaşi dureri.
Dacă vă puteţi imagina această viziune, veţi
înțelege cu siguranţă ce ar simţi un vizitator de pe o altă planetă care ar
veni să vadă cum trăiesc oamenii.
Pielea noastră nu este însă acoperită cu răni...
Ceea ce ar descoperi vizitatorul de pe o altă planetă ar fi o minte acoperită
cu răni, iar boala de care suferă ea este teama. La fel ca în descrierea de mai
sus, referitoare la pielea infectată, corpul nostru emoţional este acoperit cu
răni, care sunt infectate de otrava emoţiilor negative. Printre manifestările acestei
boli a fricii se numără: mânia, ura, tristeţea, invidia şi ipocrizia.
Rezultatele acestei boli sunt toate acele emoţii care îi fac pe oameni să
sufere.
Toți oamenii de pe planeta noastră suferă de aceeaşi boală mentală. Nu am
greşi cu nimic dacă am afirma că această lume este un spital de nebuni. Dar
tulburările psihice de care suferă oamenii există de atâtea mii de ani încât
toate cărţile medicale, de psihologie şi de psihiatrie au ajuns să considere
boala ca fiind starea de normalitate. Ele o consideră ceva normal, dar eu afirm
că nu este deloc normal. andele-nebe.cz
Când teama devine prea mare, mintea raţională începe să clacheze şi nu mai
suportă toate aceste răni cu otrava care le macină. Cărţile de
psihologie numesc acest proces boală psihică, schizofrenie, paranoia,
psihoză, dar toate aceste boli sunt create doar atunci când mintea
raţională ajunge să fie atât de înspăimântată şi rănile ei devin atât de
dureroase încât minţii i se pare mai uşor să rupă contactul cu lumea
exterioară.
Oamenii trăiesc cu teama continuă de a nu fi răniţi, iar acest lucru
creează o dramă uriaşă, pe care o regăsim oriunde ne-am afla. Felul în care
comunicăm unii cu ceilalţi este atât de dureros din punct de vedere emoţional
încât fără nici un motiv aparent noi ne înfuriem, ne întristăm, devenim geloşi
sau invidioşi. Chiar şi a spune "Te iubesc" poate fi ceva
înspăimântător. Totuşi, chiar dacă ne temem atât de tare de interacţiunea
emoţională, noi continuăm să încercăm, creăm relaţii de cuplu, ne căsătorim şi
facem copii.
Pentru a-şi proteja rănile emoţionale şi pentru a nu fi răniţi, oamenii
creează în minte un sistem foarte sofisticat al negării. Acest sistem îi
transformă în nişte mincinoşi perfecţi. Oamenii au ajuns să mintă atât de
perfect încât se mint chiar şi pe ei înşişi, ba chiar ajung să creadă în
propriile lor minciuni. Ei nici nu-şi mai dau seama că mint, sau chiar dacă îşi
dau seama, găsesc pretexte şi scuze pentru minciunile lor, numai pentru a se
proteja de durerea pe care le-ar putea-o provoca zgândărirea rănilor lor.
Acest sistem al negării seamănă cu un perete de ceaţă aşezat în faţa
ochilor noştri, care ne împiedică să vedem adevărul. Noi purtăm o mască
socială, căci este prea dureros să ne afişăm aşa cum suntem sau să-i lăsăm pe
alţii să ne vadă aşa cum credem noi că suntem. Sistemul negării ne face să
pretindem că toată lumea crede ceea ce dorim noi ca ei să creadă despre noi
înşine. Noi ridicăm aceste bariere pentru protecţie, pentru a ne feri de
ceilalţi oameni, dar aceleaşi bariere ne restricţionează propria noastră
libertate, ne împiedică să mai ieşim în exterior. Oamenii se acoperă cu tot
felul de straturi protectoare, iar atunci când cineva spune: "Nu mă mai
presa", el se referă la atingerea unei răni din mintea sa, la care reacţionează
pentru că îl doare.
Dacă aţi înţeles faptul că toţi cei din jurul dumneavoastră au răni
emoţionale infectate cu otrava emoţiilor negative, veţi înțelege cu uşurinţă
relaţiile interumane din ceea ce toltecii numesc visul iadului. În viziunea toltecă, tot ceea ce credem despre noi înşine şi tot ceea ce
cunoaştem despre lumea în care trăim nu este altceva decât un vis. Dacă priviţi
descrierile religioase ale iadului, veţi constata că acestea nu diferă
deloc de societatea umană, de felul în care visăm noi. Iadul este un loc
al suferinţei, al fricii, al luptelor şi violenţelor, al judecăţilor şi al
injustiţiei, un loc al pedepsei care nu se sfârşeşte niciodată. Oamenii se
luptă cu oamenii într-o junglă a prădătorilor; ei sunt plini de prejudecăţi, de
vinovăţie, de resentimente, de otrava emoţiilor negative: invidie, mânie, ură,
tristeţe, suferinţă. Noi creăm singuri toţi aceşti demoni în minţile noastre,
căci ne-am obişnuit să visăm iadul în propria noastră viaţă.
Fiecare om îşi creează propria sa dramă personală în care
îşi desfăşoară viaţa, dar oamenii care au trăit înaintea noastră au creat
împreună un mare vis exterior, visul societăţii umane. Visul exterior, Visul Planetei, este Visul colectiv
creat de miliardele de visători.
Marele Vis include toate regulile sociale, toate legile, religiile, culturile, toate manierele în
care trăiesc astăzi oamenii. Toate aceste informaţii înmagazinate în minţile
noastre seamănă cu o mie de voci care ne vorbesc simultan. Toltecii numesc
acest proces: mitote.
Realitatea dinlăuntrul nostru este iubire pură; noi suntem Viaţa. Sinele nostru real nu are nimic de-a face cu visul, dar procesul de mitote ne împiedică să vedem cine suntem cu adevărat.
Atunci când privim Visul din această perspectivă, conştienţi că suntem
cine suntem, ne dăm imediat seama de comportamentul prostesc al oamenilor, care
devine chiar amuzant. Marea dramă devine astfel o comedie. Ne dăm seama că
oamenii suferă pentru lucruri practic lipsite de importanţă, unele dintre ele
chiar ireale. Nu avem însă de ales. Ne-am născut în această societate, am
crescut în ea şi am învăţat să ne comportăm la fel ca ceilalţi, într-un nonsens
generalizat.
Imaginaţi-vă că puteţi vizita o altă planetă, în care locuitorii au o minte
emoţională diferită de a noastră. Ei comunică unii cu ceilalţi prin iubire,
prin fericire, prin pace. Imaginaţi-vă că după ce aţi stat o vreme acolo, vă
treziţi din nou pe planeta noastră, dar nu mai aveţi nici un fel de răni pe
corpul dumneavoastră emoţional. Nu vă mai este teamă să fiţi cel care sunteţi.
Orice v-ar spune altcineva, orice ar face, nimic nu vă mai poate afecta
personal, şi deci nu vă mai poate răni. Practic, nu mai aveţi nevoie de
protecţie. Nu vă mai este teamă să iubiţi, să vă împărtăşiţi sentimentele, să
vă deschideţi inima. Dar nimeni din cei din jur nu seamănă cu dumneavoastră.
Cum aţi putea stabili relaţii de comuniune cu oameni care sunt răniţi din
punct de vedere emoţional şi care sunt bolnavi de teamă?
La naştere, mintea emoţională a omului este perfect sănătoasă. Primele răni
pe corpul său emoţional apar în jurul vârstei de 3-4 ani, când copilul se
infectează pentru prima oară cu otrava emoţiilor negative. Observaţi
însă copiii cu vârste cuprinse între doi şi trei ani: ei nu fac altceva decât
să se joace tot timpul, să râdă tot timpul.
Imaginaţia lor este extrem de puternică şi ei îşi trăiesc visul ca pe o
aventură a explorării. Când întâlnesc un obstacol, ei reacţionează şi se apără,
dar apoi uită şi trăiesc la fel de intens momentul următor, îşi reîncep jocul,
explorarea şi amuzamentul. Ei trăiesc în permanenţă în clipa prezentă. Nu se
ruşinează de trecutul lor, nu sunt îngrijoraţi de viitor. Copiii mici exprimă
exact ceea ce simt şi nu se tem să iubească.
Cele mai fericite momente din viaţa noastră sunt cele în care ne jucăm la
fel ca şi copiii mici, când cântăm şi când dansăm, când explorăm şi creăm
diferite lucruri numai pentru a ne amuza. Această stare de fericire maximă care
caracterizează comportamentul de copil este firească, întrucât ea exprimă mintea umană normală.
Copiii sunt inocenţi şi este firesc ca ei să exprime iubirea. Ce s-a întâmplat
însă cu noi? Ce s-a întâmplat cu întreaga lume în care trăim?
Necazul este că adulţii din jurul copiilor sunt deja bolnavi din punct de vedere mental,
iar boala lor este extrem de contagioasă. Ei captează atenţia copiilor
şi îi învaţă pe aceştia să se comporte exact ca ei. Acesta este mecanismul prin
care boala lor le este transmisă copiilor. Aşa ne-am infectat şi noi pe vremea
când eram copii, de la părinţii noştri, de la profesori, de la rudele mai mari,
de la toţi aceşti oameni bolnavi. Ei ne-au captat atenţia şi ne-au transmis
informaţiile lor prin repetiţie. Acesta este procesul prin care învaţă omul:
programarea minţii sale.
Mecanismul nu poate fi schimbat, programul însă da. Prin captarea atenţiei
lor, noi î i învăţăm pe copii o anumită limbă, cum trebuie să citească, cum
trebuie să se comporte, cum trebuie să viseze. În acest fel, oamenii sunt
domesticiţi la fel cum am domestici un câine sau un alt animal, prin mecanismul pedepsei şi al
recompensei. Acest lucru este întru totul normal. Ceea ce noi numim educaţie nu
este altceva decât o domesticire a fiinţei umane.
La început copiii se tem să nu fie pedepsiţi, iar mai târziu învaţă să se
teamă inclusiv de faptul că nu îşi vor primi recompensa, că nu sunt suficient
de buni pentru mama sau pentru tata, pentru fratele mai mare sau pentru
profesor. S-a născut astfel nevoia de a fi acceptaţi. Înainte, nu le păsa dacă
erau acceptaţi sau nu. Opiniile celorlalți oameni nu contau pentru ei, pentru
că ei nu doreau altceva decât să se joace şi să trăiască în prezent.
Teama de a nu primi recompensa aşteptată se transformă treptat în frica de
a fi respinşi. Teama că nu sunt suficient de buni pentru altcineva îi face să
încerce să se schimbe, să îşi creeze o imagine pe care o proiectează în
exterior, în funcţie de ceea ce aşteaptă alţii de la ei. Copiii fac acest lucru
numai pentru a fi acceptaţi, pentru a-şi primi astfel recompensa. Ei învaţă să
pretindă că sunt ceea ce nu sunt, şi continuă să joace acest rol, numai pentru
a fi suficient de buni pentru mama sau pentru tata, pentru profesor, pentru a
corespunde religiei, pentru o mie de motive.
Prin practică, ei ajung să se identifice d in ce în
ce mai bine cu modelul ales, cu imaginea pe care şi-au creat-o şi pe care o controlează acum perfect.
În curând, ei uită cine sunt în realitate şi încep să trăiască în
conformitate cu imaginea aleasă. Mai mult, ei îşi creează imagini diferite, în
funcţie de grupurile diferite de oameni cu care se asociază. Astfel, ei îşi
creează o anumită imagine pentru acasă şi o alta pentru şcoală, iar când mai
cresc, îşi creează noi şi noi imagini.
Acelaşi mecanism se petrece şi în relaţiile dintre bărbaţi şi femei. Femeia are o imagine exterioară pe care încearcă să o proiecteze asupra celor din jur,
dar o cu totul altă imagine atunci când rămâne singură.
Bărbatul are şi el o imagine exterioară şi una interioară. Când devin
adulţi, imaginile lor devin atât de diferite încât cu greu mai pot fi suprapuse.
Aşa se face că în relaţia dintre un bărbat şi o femeie există cel puțin patru
imagini. Cum ar putea cei doi să se cunoască reciproc în aceste condiţii? Este
imposibil. Tot ce pot face ei este să încerce să îşi înţeleagă reciproc
imaginile. Mai există însă şi alte imagini. Atunci când un bărbat întâlneşte o
femeie, el îşi creează o anumită imagine despre ea din perspectiva lui, în timp
ce femeia îşi creează o anumită imagine despre bărbat din perspectiva ei. Apoi,
bărbatul încearcă să încadreze femeia în imaginea pe care şi-a făcut-o despre
ea, iar femeia încearcă să-l încadreze pe bărbat în imaginea pe care şi-a
făcut-o despre el.
Iată aşadar că avem de-a face nu cu patru, ci cu şase imagini. Nu este de
mirare că în cupluri există atâtea minciuni, chiar dacă partenerii nu-şi dau
întotdeauna seama de faptul că se mint reciproc. Relaţia lor este bazată pe
teamă; temelia ei este minciuna. Ar fi şi greu să aibă la bază adevărul, căci
minţile lor sunt învăluite în ceaţă.
În cazul copiilor mici nu există nici un fel de conflict cu imaginile de
sine pe care le concep aceştia.
Aceste imagini nu sunt cu adevărat puse la încercare decât atunci când
copiii încep să interacţioneze cu lumea exterioară şi când nu mai beneficiază
de protecţia părinţilor. Aşa se explică de ce vârsta adolescenţei este atât de
dificilă. Chiar dacă până atunci se simţeau pregătiţi să îşi apere imaginea de
sine, atunci când încearcă pentru prima oară să o proiecteze asupra lumii
exterioare, aceasta ripostează.
Lumea exterioară începe să le demonstreze, nu în particular, ci public, că
ei nu sunt ceea ce pretind că sunt.
Să luăm exemplul unui adolescent care pretinde că este foarte inteligent.
El participă la şcoală la un seminar, iar un coleg mai deştept sau mai bine
pregătit decât el câștigă dezbaterea şi îl face să pară ridicol în ochii
celorlalţi. Evident, adolescentul va încerca să îşi justifice imaginea în ochii
celor apropiaţi. El le va face mici favoruri, încercând să-şi salveze astfel
imaginea, deşi știe perfect că minte. În schimb, când ajunge acasă şi se
trezește singur în faţa oglinzii, el izbucneşte şi sparge oglinda. Simte că se
urăşte, că este un prost, că este cel mai rău dintre toţi.
Discrepanţa dintre imaginea lui interioară şi cea pe care încearcă să o
proiecteze în lumea exterioară devine astfel uriașă. Cu cât această discrepanţă
va fi mai mare, cu atât mai dificilă va fi adaptarea lui la Lumea Visului
şi cu atât mai puţină iubire va simţi el faţă de sine.
Între imaginea de sine pe
care o proiectează în exterior şi cea interioară se acumulează astfel din ce în ce
mai multe minciuni. Culmea este că ambele imagini sunt la fel de rupte de
realitate; ele sunt false, dar el nu-şi dă seama de acest lucru. Poate că cei
din jur pot vedea acest lucru, dar el este complet orb.
Sistemul lui de negare încearcă să îl protejeze de răni, dar aceste răni
sunt reale şi au apărut tocmai din cauza faptului că a încercat din răsputeri
să apere o anumită imagine care nu era conformă cu realitatea.
Copiii învaţă încă de mici că opiniile celor din jur contează şi îşi
acordează viaţa în funcţie de aceste opinii. O simplă opinie aruncată în
treacăt de altcineva ne poate transforma viaţa într-un coşmar, chiar dacă nu
are nimic de-a face cu adevărul: "Ce urât(ă) eşti! Greşeşti! Eşti un prost
(o proastă)!"
Opiniile exterioare au o mare putere asupra comportamentului prostesc al
oamenilor care trăiesc în iad. Aceştia simt în permanenţă nevoia să audă
că sunt frumoşi, buni, deştepţi, că ceea ce fac ei este bine. "Cum arăt?
Ţi-a plăcut cum am vorbit? Eşti de acord cu ceea ce fac?"
Noi simţim nevoia să auzim opiniile celorlalţi tocmai pentru că suntem domesticiţi
şi putem fi manipulaţi în funcţie de aceste opinii. De aceea, noi căutăm în
permanenţă recunoaşterea din partea altor persoane. Avem nevoie de un sprijin
emoţional din partea lor. Simțim nevoia să fim acceptaţi de către Visul exterior, prin intermediul altor persoane. Aşa se explică de ce adolescenţii beau
alcool, iau droguri sau încep să fumeze; nu pentru că şi-ar dori cu adevărat să
facă aceste lucruri, ci numai pentru a fi acceptaţi de către alte persoane
(care au asemenea obiceiuri), pentru a intra în "gaşca" lor.
Atât de mulţi oameni suferă din cauza acestor imagini false pe care
încearcă să le proiecteze despre sine... Ei pretind că înseamnă ceva foarte
important, dar în sinea lor cred că nu înseamnă nimic, şi îşi dau atâta
osteneală să însemne ceva în această societate a Visului, să fie
recunoscuţi şi aprobaţi de ceilalţi... Ei încearcă să fie importanţi, faimoşi,
puternici, bogaţi, să fie nişte învingători, să îşi exprime visul personal
şi să îşi impună acest vis în faţa celor din jurul lor. De ce? Deoarece
ei cred că Visul este real şi îl iau foarte în serios.
Sursa: ingerii-cerului.ro Extras din cartea: ARTA DE A IUBI.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu